De tussenhandel is dood, leve de tussenhandel

woensdag 9 maart 2016

De tussenhandel is dood, leve de tussenhandel

De groothandel is traditioneel de tussenhandel tussen leveranciers en installatiebedrijven. De tussenhandel heeft het moeilijk. Platenmaatschappijen verdienen geen 20 euro meer op een CD. Videotheken zijn ten dode opgeschreven nu Netflix zijn eigen series produceert. V&D sluit de deuren omdat ze verzuimd hebben om in te zetten op hun digitale verkoopkanaal.

Wat is de toekomst?

Uiteraard doemt de wezenlijke vraag op: wat is de toekomst van de technische groothandel, nu iedereen via internet toegang heeft tot de benodigde informatie. Wat mij daarbij opvalt, is dat er juist nieuwe tussenhandel bij komt. Airbnb koppelt vraag en aanbod van vakantiewoningen aan vakantiegangers, Spotify koppelt muzikanten aan luisteraars en Uber chauffeurs aan reizigers. Nieuwe tijden brengen nieuwe businessmodellen, ook in de installatiebranche.

Structuur en vertrouwen

De nieuwe, veelal digitale, tussenhandel is geboren. De digitale tussenhandel biedt structuur en vertrouwen in de zee van informatie. De vakantiewoning in Zuid-Frankrijk staat online dus in theorie zou ik deze zelf kunnen vinden. Maar het is toch een stuk handiger als het in de Airbnb-app staat en ik deze bekende partij het bedrag van mijn creditkaart laat afschrijven.

Springlevend

Structuur en vertrouwen leveren. De technische groothandel is springlevend omdat zijn assortiment bestaat uit goede producten van betrouwbare leveranciers. Doordat we de markt continue in de gaten houden hebben we de laatste productontwikkelingen beschikbaar. Als groothandel met kennis in huis ondersteunen we de installateur met digitale tools voor de selectie van de materialen. Daarnaast stellen we alle benodigde informatie voor installatie en onderhoud eenvoudig beschikbaar. En waar nodig is deskundige ondersteuning aanwezig; want binnen het gladstrijken van alle processen, het digitaliseren van logistiek, is juist het ouderwetse maatwerk weer een belangrijke toegevoegde waarde geworden. En dit met de persoonlijke benadering die bij ons past. U zag het al in onze film Rensa On a Mission.

Rensa blogt

De contouren van die nieuwe groothandel, klaar voor de toekomst, zijn inmiddels zichtbaar. Om onze kennis met u te delen starten we met een aantal Rensa-collega’s met bloggen. Op het gebied van techniek, logistiek en ICT vertellen we graag over de zaken die Rensa als bedrijf, maar ook ons persoonlijk bezig houden. Want we  zitten bovenop een schat aan verhalen, die we tot dusver in onze bescheidenheid maar mondjesmaat met u deelden.

Toekomstvisies, meningen, reacties en alledaagse ervaringen; vanaf nu kunt u ze lezen in de Rensa blogs!

Afdrukken

Meer links

Patrick Jansen
Patrick Jansen

Patrick Jansen

Als Hoofd Innovatie & Kennismanagement is Patrick Jansen (1972) het technisch geweten van Rensa. Samen met collega Sjuul van Hal zorgt hij ervoor dat de kennis over verwarming en ventilatie binnen Rensa op hoog niveau blijft. Daarnaast is hij de aanjager van nieuwe ontwikkelingen binnen Rensa.

Andere blogs van Patrick Jansen

Geef commentaar

Naam:
E-mail:
Commentaar:
Commentaar toevoegen

Omdat het resultaat telt.