Ambitie in afval

donderdag 19 januari 2017

Ambitie in afval

Elke dag ga ik met collega’s tijdens de lunch pauze even naar buiten voor een wandeling. Het is fijn om even een frisse neus te halen en ik kom zo toch aan een beetje beweging toe tijdens mijn werkdag.

Maar ik irriteer me ook: wat een troep ligt er overal in de berm. Plastic water flesjes, drink bekers van een bekende fastfood keten, koekjes verpakkingen en ga zo maar door.

Afval bestaat niet?
Fabrikanten en afvalverwerkers roepen om het hardst dat afval niet bestaat. Het klopt dat je met ‘afval’ zelfs geld kunt verdienen, en cradle to cradle is het toverwoord in de jacht op CO2-reductie. Maar moeten we het niet dichter bij huis zoeken? Wie is er nu verantwoordelijk voor het feit dat er nog steeds zwerfafval is? Waarom zit er een verpakking om mijn hamburger terwijl we het ter plekke opeten? Jaarlijks ligt er 50 miljoen kilo zwerfafval op straat en in de natuur.

Zelfreflectie
Het leeuwendeel van de verantwoordelijkheid ligt bij onszelf en onze eigen omgeving. Kritisch zijn op eigen gedrag, de veroorzaker van (zwerf)afval hierop aanspreken. Ik vind het heel normaal om mijn kinderen er op te wijzen dat ze het snoep papiertje thuis in de prullenbak moet gooien en niet op straat. Als we de volgende generatie niet bewust maken van het belang, blijft het probleem bestaan.

Soepshirts
De plastic soep in de oceaan en in de zeeën wordt groter en groter door al dat zwerfafval. De eerste fabrikanten maken er al een businesscase van. Een goed begin. Neem bijvoorbeeld Adidas. Robben en Ronaldo spelen binnenkort in shirts gemaakt van plastic soep. Afval verwerkt tot nieuw product. Iets negatiefs ombuigen tot iets aantrekkelijks, en dat werkt buitengewoon inspirerend.

Wat doen wij?
De groothandel is als grote leverancier van verpakkingsmaterialen ook verantwoordelijk. Maar tegelijkertijd kunnen en willen we niet zonder verpakkingen. Wat doen wij? Bij Rensa komt het meeste afval vrij in de magazijnen. Dit wordt al jaren hergebruikt en gescheiden aangeboden. Op het kantoor kan dit nog wel wat beter. Een werkgroep werkt aan een afvalsorteeroplossing voor op kantoren. De eerste pilot hiervoor loopt.

Inzichtelijk maken
Het Lean & Green programma maakt onze duurzaamheidsprestaties en CO2-uitstoot inzichtelijk, en dus ook de wijze waarop wij als afvalproducent met onze verantwoordelijkheid omspringen. In 2014 ontving Rensa de eerste Star wegens reduceren van haar CO2-uitstoot met meer dan 20% (te weten 21,88%) in vijf jaar tijd. Door deze lijn door te zetten hebben we nu een tweede ster ontvangen in dit programma. En hoewel zelfs dit een druppel op de gloeiende plaat is, kunnen we onszelf wel in de spiegel aankijken en oprecht zeggen: begin altijd bij jezelf en dicht bij huis. Onlangs was Rensa te zien bij het programma ‘Schoner Nederland’, een TV programma over duurzaamheid en een bewuste levenswijze. Bekijk hier het fragment.

Afdrukken

Meer links

Jur Hofland
Jur Hofland

Jur Hofland

De creatieve Jur Hofland (1974) werkt sinds 2004 bij Rensa als logistiek project coördinator. Hij denkt in oplossingen en toegevoegde waarde voor de klant. Daarbij zit hij niet alleen achter zijn bureau, maar ervaart hij ‘het bedachte’ het liefst zelf in het veld.

Andere blogs van Jur Hofland

Geef commentaar

Naam:
E-mail:
Commentaar:
Commentaar toevoegen

Omdat het resultaat telt.