Geef het onderwijs €375.000 lucht!

vrijdag 14 april 2017

Geef het onderwijs €375.000 lucht!

Leraren ervaren te hoge werkdruk, willen een betere beloning voor het werk wat ze doen en zien graag een verandering als het gaat om de manier van lesgeven. Oorzaak; te grote klassen, te veel administratieve rompslomp, te weinig helpende handjes in de klas en te weinig ICT-leermiddelen. Ik heb de oplossing.

 

Toen ik vanmorgen naar mijn werk toe reed en de klaagzang hoorde, moest ik even terugdenken aan mijn eigen jeugd. Was het vroeger nu altijd beter? Past een mens zich niet altijd aan aan veranderende omstandigheden? Of had de techniek tot op heden nog geen oplossingen paraat?

 

Wat  mij vooral opviel was dat er in deze discussie met geen woord gerept wordt over de kwaliteit van het binnenklimaat in de klassen. In 70 tot 80% van de klaslokalen in Nederland is de CO2-concentratie hoger dan 1200 PPM (= structureel ongezond) en zijn de prestaties van de leerlingen en docenten verre van optimaal. Het risico op gezondheidsklachten, concentratieverlies, ziekte en (tijdelijke) uitval is dus groot.

 

Geef docent en leerlingen lucht 

Wat als Nederland nu eens fors inzet op het verbeteren van dit binnenklimaat. De lucht die je inademt is namelijk de basis. En dan heb je een groot deel van de meeste genoemde klachten al te pakken en is Nederland verzekerd van een nieuwe generatie, fris opgeleide, professionals die de wereld kunnen veranderen. Een fris binnenklimaat met geluidsarme apparatuur die de CO2 binnen de perken houdt, zorgt voor betere concentratie voor leraar en leerling. Dus hogere productiviteit, snellere en betere kennisoverdracht, een relatief lagere werkdruk, minder ziekteverzuim, maar bovenal: gezondere, blije en betere leerlingen. En wil men ook nog meer gaan doen met ICT-leermiddelen? Geen probleem, met wat aanvullende ventilatie is dat zo geregeld!

 

Laat deze aanpak eens de constructieve basis zijn voor een verder herstel van de economische malaise. Docenten hebben meer tijd, energie en plezier, en worden economisch actiever. De leerlingen leveren significant betere prestaties, wat uiteindelijk ook de economie weer ten goede komt. Laten we eerlijk zijn: een leraar met meer salaris en werkdrukverlichting in een erbarmelijk geventileerd lokaal, voelt zich écht niet beter.

 

In 2016 is er onderzoek gedaan door de Algemene Rekenkamer, naar o.a. de kwaliteit van schoolgebouwen. Hierin is de kwaliteit van het schoolgebouw gemiddeld met een 5,7 beoordeeld door de docent. Hier staan echter ook cijfers in welke we gebruiken om te kijken wat er nodig zou zijn om het gros van de lokalen te upgraden. Wanneer we uitgaan van 2.387.329 leerlingen in 2015 in het primair en voortgezet onderwijs (dit zal in 2016 overigens iets lager zijn) en maximaal 30 leerlingen per lokaal dan komen we uit op circa 60.000 lokalen (75%). Uitgaande van een gemiddeld bedrag voor een WTW-installatie per lokaal van € 6.250,00 kom je op een benodigd bedrag van € 375.000.000,00. Toeval of niet maar de mevrouw op de radio vanmorgen had eenzelfde bedrag nodig. Ik zeg: kiezen maar.

Afdrukken
Matthias Stukker
Matthias Stukker

Matthias Stukker

Matthias Stukker (1983) is manager Techniek bij Rensa en levert samen met zijn collega’s van Techniek technische bijstand bij complexe projecten. Hij denkt graag na over hoe de (technische) toekomst er uit komt te zien.

Andere blogs van Matthias Stukker

1 commentaar op artikel "Geef het onderwijs €375.000 lucht!"

Sjaak

5-7-2017 16:00

Het hoeft helemaal niet zo duur te zijn, dure ventilatie systemen zijn ook duur in exploitatie kosten.

Ik heb oplossingen die vele malen goedkoper met zeer lage exploitatie kosten dat alles zonder toegevoegde energie!

ik verkoop mijn kennis niet de systemen

Geef commentaar

Naam:
E-mail:
Commentaar:
Commentaar toevoegen

Omdat het resultaat telt.