Dennis Heijink is de derde generatie Heijink's aan het roer van Rensa

Rensa: een oer-Achterhoeks familiebedrijf

Rensa is een Achterhoeks familiebedrijf dat van regionale groothandel uitgroeide tot een van de grotere aanbieders en groothandels in verwarming en ventilatie op de Nederlandse markt. Vandaag de dag wordt Rensa, de enige groothandel in de installatiemarkt die nog echt in Nederlandse handen is, geleid door de derde generatie van de familie Heijink.
 

Zijn opa Evert richtte samen met een oom in 1953 Rensa op, een groothandel in olie- en kolenkachels. Jaren later, in 2017, was Dennis Heijink zelf inmiddels 22 jaar in dienst bij Rensa toen hij het stokje als commercieel directeur van zijn broer Erik overnam.

Hij is daarmee het vierde Heijink familielid uit de derde generatie die aan het roer van Rensa staat. "Dat mijn opa ooit dit bedrijf begon, vind ik een prachtige extra dimensie aan mijn werk. Als familielid ben je toch het gezicht van het bedrijf. Ik wil betrokken blijven bij de medewerkers en de klanten en dat familiegevoel vasthouden. Dat komt in de functie van commercieel directeur het mooist tot zijn recht.”

Drie generaties
Na de oprichting door opa Evert in 1953 werd Dennis' vader Frits in 1959 gevraagd in het bedrijf te komen. Evert was ziek en overleed kort nadat Frits bij Rensa begonnen was. In 1988 herhaalde de geschiedenis zich. Kort nadat Frits zijn zoon Erik vroeg in de zaak te komen, overleed hij op 60-jarige leeftijd.

Nog eens 30 jaar later, in 2018, besloot Erik als commercieel directeur en eigenaar het stokje over te dragen aan zijn jongere broer Dennis Heijink. "Onbewust heeft de geschiedenis denk ik invloed gehad op mijn beslissing om nu afscheid te nemen. Ik ben fit en gezond. Ik wil niet wachten tot ik het familiebedrijf niet goed meer kan overdragen", zei hij in zijn afscheidsinterview.

De kracht
De krachten die beide broers delen zijn hun oprechtheid en bevlogenheid. “Ik wil het graag goed doen en ben net als mijn broer heel trots op wat wij hebben opgebouwd”, zegt Dennis. “Dat onze medewerkers hier met plezier werken, verantwoordelijkheid nemen en er iets van willen maken, dat is van grote invloed op mijn eigen werkplezier.”

Speerpunt
“Ik zie enorm veel betrokkenheid en enthousiasme bij Rensa”, zegt Dennis. “De wil om het telkens beter te doen is er volop. Zo liggen er momenteel op het gebied van digitale dienstverlening nog veel kansen.”

Dennis zet dan ook vol in op ICT-systemen die de verkooporganisatie ondersteunen. “Ik ben continu bezig met het verbeteren van de dienstverlening naar onze klanten. In die zin ben ik nooit tevreden; hoewel het momenteel heel goed gaat in de woningbouw, moeten we juist nu investeren in het verbeteren van onze dienstverlening, zodat we onze klanten ook over twee jaar nog steeds naar wens kunnen bedienen. We zullen dus zeker niet achteroverleunen.”